På en stol i hönshuset

I morgon blir det skinseminarium på Stenebyskolan för mig. Ska bli himla kul! Gott också att inte behöva åka så långt!

Tog mig en kvällspromenad förut. Gick in till kvigorna och det var verkligen full fart på  lilla Beauty hon hoppade runt och försökte tutta på alla kvigorna. 😀

Så satt jag en stund inne hos hönorna. Uj va ståtlig han är min svarthönstupp Silver! Jag får ta en fin bild på honom när våren kommit på riktigt. Han har långa svarta grönskimrande stjärtfjädrar och en aldeles otrolig silverkrans runt nacken. Han verkar också väldigt lugn och värdig. 

Tyvärr är det en Welsommerhöna som är illa ansatt av de andra. De lägsta i rang får en aldeles speciell kroppshållning, de liksom drar upp ”axlarna” och kryper ihop så att de inte ska synas. De blir också mindre i storlek eftersom de inte får komma till maten. Det är nog det tråkigaste med att ha höns, hackordningen är så stenhård och det är lätt att känna för de som blir utanför! Jag har läst lite om detta och tydligen är det så att om fåglarna får leva i det fria så flyttar de som är lägst i rang och bildar en ny egen flock, så det har en funktion.

Sedan beror det helt på individerna i gruppen hur gruppdynamiken blir. Mina två vita ”oldladies” var ju de två som blev kvar efter en rävattack. De var de två mest plockade och lägsta i rang, men när de kom i en annan grupp så blev de bland de högre.

Det verkar också som om olika raser har olika benägenghet till att plockas. Har aldrig sett en svarthöna plocka en annan. Min egen tolkning är att ju ”hårdare” avlade de är desto större benägenhet till plockning. 

Det blir ju lättare för dem när snön försvinner och de har lite mer att göra! Det man kan göra för att de inte ska plocka varandra under vintern när de är inomhus är att vara noga med vad man ger dem för något foder, möblera om i hönshuset med jämna mellanrum det ska lite till för att få dem på andra tankar. Såg på ett Tv-program att man ger ekologiskt uppfödda kycklingar  bollar och cd-skivor som hänger från taket och hösåtar att sprätta ut innan de är stora nog att vistas ute. Så i år har vi inrett fasionabelt med hängande cd-skivor och Garfield-boll… och ger dem ensilage och hö att sprätta runt med. Men som sagt var så är det åndå inte helt bra mellan hönorna i mitt hönshus…

Oj då, det blev visst en hel del hönssnack här…

Maddemade har förresten fått en förfrågan på ett företagspaket. Det är en lite anorlunda bild jag får klura lite på… spännade!

Ja ha då är det dags att ta tag i bokföringen då….

God kväll på er alla!

Madde