Ja då har det blivit ”riktig” vår. Träden har börjat spricka ut och ogräset frodas!  I år är det ganska kallt och torrt i backen så det blev inget kosläpp här första maj. Det måste vara riktig tillväxt på gräset för att vi ska kunna släppa ut korna, annars betar de av det gröna och det hinner inte komma upp nytt och då trampar de sönder betet.

April har varit full med lamningar… ALLDELES för många! Så nästa år är tanken att vi ska ha mycket färre tackor! Flera förstagångsmammor har inte tagit hand om sina små, så vi har matat många med mjölkersättning, dyrt och mycket jobb! Jag gick under några veckor upp varje natt för att ge dem en flaska var och jag kan säga att det gjorde mig väldigt trött! Men visst är det mysigt när lammen springer fram till en när man kommer.

DSC_0019[1]

Martin kör ut gödsel och om någon dag får vi hjälp med plöjningen. Vi har plog men det kommer en stor traktor med växelplog och då går allt mycket fortare!

DSC_0107[1]

Här inne går det i odlingens tecken! Det är så otroligt kul och tillfredsställande! I år känner jag mig än så länge ”med” på banan! I fjol var jag alldeles för sen med allt… I år klarade jag nästan alla pelargonier som jag invintrade, och de är stora och fina! 22 stycken, tre olika sorter. 9 st skall mamma ha i sina balkonglådor.

DSC_0092[1]

DSC_0093[1]

DSC_0105[1]

Nu har jag planterat den sista omgången, de mer snabbväxande plantorna, som squasch, pumpa, sockerärt och bönor. Det är sådan växtkraft i de stora fröna man kan nästan se hur de växer med ”blotta ögat”.

Vi har lagt potatis på groning och planterat potatis i ”flexitubs” (som vi använt till djurmat och som gått söner en del.) Det är tanken att det ska bli midsommarpotatis av den i flexitubsen. Vi har dem på en vagn i garaget och rullar ut dem på dagen och in dem på natten… Tyvärr missade vi att få in kärran en natt, och just den natten var det frost… Så blasten på 7-10 cm dog, men nu kommer det nytt! Någon stans läste jag att för att få midsommarpotatis så måste den vara i jorden den 1 maj. Så förhoppningsvis går det bra trots missen.

Vitlöken som jag satte i höstas kommer väldigt fint. Jag har satt gul och röd lök och sått palsternacka. Resterande frön som skall direktsås väntar jag någon vecka till med.

DSC_0086[1]

Det ser mest ut som en sträng med hö, men det är fem sängar som är rensade och klara och övertäckta. Det är fyra bäddar kvar och potatisland. De får jag under veckan hjälp med att fräsa. De har legat öppna under vintern och det är gott om ogräs i dem.

DSC_0104[1]

I växthuset har jag bytt en del jord. Höst/vinter/vårstormarna har gått riktigt hårt åt det arma lilla huset. Vi behöver byta 16 rutor, men nu är både glas och glasskärare hemma, så det skall hända inom det närmaste!

Så vad har annars hänt här den senaste tiden?

Jo vi spelar en del WII U Ja eller alla andra utom jag…

DSC_0016[1]

Här är det Mari Party.

DSC_0018[1]

Max skar sig i knogarna när han täljde, så vi tejpade och spjälkade… Nu är allt läkt

DSC_0032[1]

Jag försöker reda i ullen jag har. Här tvättar jag ”vit” ull.

Vi avslutade April med en mysig Valborgseld.

DSC_0100[1]

Maj månad kommer att innehålla staketbygge, växthuslagning, plantering, sjökabelläggning, många möten, examenskläder, djursläpp och mycket mer!

Lämna en kommentar