ODLINGSDRÖMAR

Just nu går jag i odlartankar. -SNART får jag sätta igång!

Jag läser böcker, bloggar, frökataloger, kollar bilder på Pinterest, googlar bilder och drömmer om mina odlingar. Puh! Blir så exalterad! -Rena porren att surfa runt och kolla in bilder på välskötta trädgårdar med prunkande växter i raka fina rader…

-Japp. sån är jag! Men ser ni mig stående dreglande över era odlingar så behöver ni inte vara rädda! -Jag är ofarlig! Jag antastar inte på något sätt! -Är bara en ”peaker”… 😉

Nä då, skämt å sido men så här på senvintern kan man fortfarande inbilla sig och tro att i ÅR blir det perfekta året!

I år hinner jag få ner alla fröer och plantor i tid.

I år hinner jag hålla ogräset i chack.

I år får jag inte spinn på gurkan och kålmaskarna äter inte upp min broccoli, och bladlössen bor någon annan stans.

I år kommer förutsättningarna var PERFEKTA och jag kommer att få den STÖRSTA BÄSTA SKÖRD NÅGONSIN!

-Eller hur?!!!

Det finns en riktigt stor önskan jag har, och det är att jag även i år skall slippa mördarsniglarna! Tro det eller ej, men vi HAR inte mördarsniglar här -ÄN. Varje år är lika nervöst för jag vet att det bara är en tidsfråga. I fjol hittade vi en stor fet brun en på åkern på andra sidan tjärnet, så jag är rädd att i år är året de kommer…

Men jag tänker vara beredd! -Här skall tillverkas snigelfällor i förebyggande syfte!

Tyvärr har hela 10(!) rutor blåst sönder på mitt lilla växthus. Riktigt ledsamt och tråkigt! Sånt där som kan få en att tappa sugen liksom. -Men tappade sugar kommer man ingen vart med så det är bara att ragga gamla fönster och åka till Sten och köpa en bättre glasskärare än den vi har.

Här är några boktips:

bok ratt-ur-jorden-handbok-i-sjalvhushallning sjalvhushallning_pa_djupadal-mandelmann_gustav-22575879-2973517513-frntl

Lämna en kommentar