RINGBLOMMA

IMG_2725[1]

Idag har jag silat av ringblomsoljan och gjort ringblomssalva och kroppssmör.

Här finns lite fakta om ringblommans egenskaper: http://www.ortblomman.com/show/object.asp?oid=1

Det finns många sätt att göra ringblomsolja på och jag har valt ett sätt.

Jag plockar ringblommans kronblad och lägger dem i en korg för att torka lite. Sedan lägger jag i dem i en glasburk som den på bilden och fyller på med olja. Ringblomsbladen täcker ca 2/3 av oljan. I de flesta recept står det att man ska ha kallpressad olja, men jag har provat att använda kallpressad rapsolja och den lukten är alldeles för stark! Så jag har valt varmpressad rapsolja som är lukt och färgfri. Jag låter burken stå i ett fönster i ca 3 veckor, och vänder burken varje dag och ser till att bladen hamnar under oljeytan igen.

För att göra salva har jag blandat ringblomsolja med 1/5 bivax.Detta smälter jag över vattenbad och häller i lämpliga burkar. När det stelnat är konsistensen rätt hårt och man får värma upp salvan med fingrarna. Jag vill ha den hård eftersom jag då kan ha den i fickan utan att den rinner när jag tar upp den, och för att jag använder den till läpparna. Vill man ha en mjukare salva drar man ner på mängden bivax.

Jag gör också ett kroppssmör som är underbart att smörja in sig med. Jag har använt detta recept: http://www.springerochtrimmar.se/no-poo-naturlig-hud-o-harvard/no-poo-att-gora-eget-body-butter-med-kokosolja/

Denna gång bytte jag ut en liten del av kokosoljan mot bivax och använde ringblomsolja. -Underbar för trötta händer och fötter!

Jag känner mig riktigt rik och tacksam när jag gör mina egna produkter!

En tanke på “RINGBLOMMA

Lämna en kommentar