Runåbergsfröer

Har en hel del att skriva om idag.

Vi har beställt fröer från Runåbergsfröer och de kom för några dagar sedan. Jag fick ett tips om det stället när jag gick starta eget kurs. Alla 36 påsar är ekologiska och kostar 25 kr styck. Vi har beställt i princip alla sorters grönsaker som vi äter. Man kan ladda ner en underbar frökatalog från dem. Tidigare fanns den att köpa i pappersformat men nu finns den som pdf eller flash. Det står väldigt utförligt om hur man ska göra med fröerna och även lite historia om själva grönsaken. Fröpåsarna är små och bruna och har inte den där vanliga informationen bakpå med så djup och bredd osv. Det får man läsa sig till i katalogen. I går började jag läsa igenom den och lärde mig otroligt mycket! *gillar*

MEN vi har sökt med ljus och lykta här på nätet efter ekologisk sättpotatis. Hittar INGENTING! Har någon tips och råd om det så hör gärna av er.

Så nu blir det plantering för hela slanten här på Udden. Ska bli riktigt spännade att se vad vi lyckas med! Är ute efter ett litet växthus också, det är vad vi har råd med just nu.

Martin ringde vetrinären om pälslössen och fick ett recept på ett medel som man häller på djurens rygg. När han läste på förpackningen så stod det att man inte fick ge det till dräktiga kvigor 60 dagar innan kalvning och inte medan de gav mjölk till kalv. Hmmm… Martin sa att vetrinären hade kollat det när de pratade i telefonen. Vi ska ge medlget till småkvigorna och tjuren idag så får vi kontakta vetrinären igen i morgon.

Det är så jäkla svårt att få till det när vi ska jobba tillsammans Martin och jag. Vi ska ta ett ryck i hönshuset igen. Fick ett tips på en salva som man kan smörja kalkben med och så ska vi loppbekämpa. Detta behövs göras när det är mörkt eftersom hönsen är lugnare då. Jag vill inte lämna barnen ensamma när de sover. För jag kan tänka mig att Maja skulle bli helt ifån sig om hon vaknade och ingen var inne. Och Max kan när som helst komma på hur man tar sig ur spjälsängen. Vid hans ålder hade Maja redan full koll på det. Så då har vi kommit fram till att vi tar upp dem tidigt på morgonen och sätter dem framför en film medan vi är i hönshuset. Och vi hade planerat att göra detta nu på morgonen, men nu sover Maja fortfarande för hon kom inte i säng för än vid 22 i går. Ja ja vi gör ett nytt försök på tisdag innan jobbet.

Ja så har vi ju den stundande kalvningen… Hur gör vi då om det blir kalvning på natten? Martin ska iallafall prata med en gammal bonde här i trakten för att höra om han kan tänka sig och vara med på den första kalvningen.  Vi läser en massa om det och hoppas på det bästa! Hereford är ju inte så stora djur och kalvningarna brukar gå smärtfritt. Men lite nervöst är det!

Nu är iallafall sista kalaset för Majan färdigt. I år blev det fyra(!) kalas sammanlagt. Det kan jag säga att det inte blir nästa år! Det var släktkals igår för det blev uppskjutet pga sjukdom. Mostrarna Sussi och Anneli och kusiner kom hit. Mormor och morfar var också bjudna men jag ringde faktiskt återbud till dem dagen före. Efter att jag gjort värdens rova på väg ut till postlådan. Båda två börjar bli till åren och är sjuka så jag vill verkligen inte att någon av dem ska ramla och hamna på sjukhus med bruten lårbenshals! Det var synd men kändes som ett rätt beslut!

Tja idag har jag en Dalslandskakedeg på jäsning och ska tvätta och fixa en del inför veckan som kommer. Hoppas på att få lite ”ensamtid” också kanske tillsammans med en vän?.

Edit: När Martin läste bättre på flaskan så var det mjölkkor man inte fick ge medicinen. Så nu är alla våra djur behandlade. 🙂

På återseende!

Madde

Lämna en kommentar